ראשי » ניהול המשאב האנושי » פיתוח ושימור הון אנושי » ייעוץ בבחירת מקצוע באמצעות מערכות מידע ממחושבות

ייעוץ בבחירת מקצוע באמצעות מערכות מידע ממחושבות

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 139, 9 דצמבר 1998

 

בכתבה מדווח על שאלון, שפותח ע"י שנים חוקרים מהאוניברסיטה העברית, המסייע למתלבטים ולמתקשים בבחירת מסלול לימודים ומקצוע, לנצל טוב יותר מערכות מידע ממוחשבות קיימות, המשמשות כלי עזר לחיפוש מסלול לימודים והתמקצעות.

השאלון פותח במסגרת מחקר מקיף בישראל ובארה"ב שערכו פרופ' איתמר גתי (מהמחלקה לפסיכולוגיה בביה"ס לחינוך) וד"ר מינה קראוס. השימוש בשאלון גם מאפשר לזהות את הקושי או הקשיים המסוימים של מחפש מסלול לימוד והתמקצעות, ולהפנותו לאיש המקצוע המתאים או למערכת הממוחשבת המתאימה.

במסגרת יצירת הכלי, פיתחו החוקרים תחילה מודל תיאורטי, המסווג את הקשיים לשלוש קבוצות עיקריות: קשיים הקשורים להעדר מוכנות (המונעים את תהליך קבלת ההחלטה), קשים בשל היעדר מידע, וקשיים בשימוש במידע (שני האחרונים הם קשיים המתעוררים תוך כדי תהליך קבלת ההחלטה).

הקשיים הקשורים להעדר מוכנות, יכולים לנבוע מכמה מצבים: חוסר מוטיבציה לקבל החלטה, חוסר החלטיות כללית בחיי היום-יום, ותפיסות וציפיות לא רציונליות לגבי תהליך ההחלטה (למשל, "יש רק מקצוע אחד בעולם שמתאים לי").

הקשיים מהעדר מידע כוללים העדר ידע כיצד מקבלים החלטה, היעדר מידע מספק של המתלבט על עצמו (על העדפותיו ועל הכישורים והיכולת שלו), חוסר מידע על האלטרנטיבות האפשריות (למשל, מה ניתן ללמוד במוסד מסוים, אילו תחומי לימוד קיימים בפקולטה מסוימת), וכן העדר ידע על מקומות לקבלת ידע על עצמו (מכוני ייעוץ וכדומה) וחוסר מידע על המקצוע ועל החלופות.

הקשיים של שימוש במידע יכולים לנבוע ממידע לא מהימן (קבלת מידע סותר ממקורות שונים), מקונפליקטים פנימיים אצל המתלבט (למשל, רוצה להרוויח הרבה כסף אבל לא רוצה לעבוד קשה בשביל זה), ומקונפליקטים חיצוניים (למשל, רוצה ללמוד מקצוע מסוים, אבל הורים או בן זוג רוצים שילמד מקצוע אחר, מצב המקשה על קבלת החלטה).

המודל התיאורטי נבדק בקבוצות שונות, בהן חיילים לפני שחרור, חיילים משוחררים ותלמידים בבתי-ספר תיכוניים, סך הכל כ-4000 משתתפים, ובכללם סטודנטים בשנת הלימודים הראשונה או השניה באוניברסיטאות בארה"ב – אותם חקר פרופ' סם אוסיפו מאוניברסיטת אוהיו (שם תהליך ההחלטה על בחירת מקצוע הלימוד נעשה במהלך שתי שנות הלימוד הכלליות הראשונות).

"סדרת המחקרים הוכיחה כי ניתן לאפיין את הקשיים של אנשים באחד או יותר מתוך עשר קטגוריות הקושי שזיהינו" אומר פרופ' גתי. "על בסיס המחקר ניתן לזהות את הקשיים המסוימים שיש למתלבט, ולכוונו למקום המתאים לקבלת סיוע. למשל, אם זה העדר מידע, ניתן לכוונו למערכות ממחושבות, אם זה קונפליקטים פנימיים או חיצוניים, אפשר להפנות ליועץ מומחה לבחירת מקצוע וכדומה".

ביבליוגרפיה רלבנטית:

 

.A taxonomy of difficulties in career (1996)  Gati, I. Krausz, M., & Osipow, S.H

.decision making. Journal of Counseling Psychology, 43, 510-526

Construct and concurrent validity of the career  Osipow, S.H, & Gati I (1998).

,decision-making difficulties questionnaire. Journal of Career Assessment, 6

.345-363

 

קישורים נוספים שנמצאו בידי מנהיגים ברשת:

 אתר סיוע למתלבטים בבחירת מקצוע (כולל שאלון אינטראקטיבי):

כניסה לשאלון

מתוך:http://kivunim.huji.ac.il

 

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

S_TH_rtf1501630485_224408294

רק 30% מהמועסקים חשים שיש להם אופק מקצועי במקום עבודתם

  ההשקעה בשימור נשים במקום העבודה נמוכה מההשקעה בגברים: פחות תגמול כספי ואופק מקצועי   ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *