מתוך "משאבים", גיליון 183, 26 באוקטובר 1999
אאוטסורסינג אפקטיבי יותר לארגון, כאשר הוא מנוהל על-ידי איש הארגון, מקצוען בתחום, המגדיר את הצרכים, משתתף בתכנון, מבקר את הביצוע ודואג לאינטגרציה וליישום הפעילות בארגון. אחרת, אומרת דיצה שגיא, פסיכולוגית ארגונית, התוצאות ייבדקו ויוערכו בטווחי זמן ארוכים יותר, והמחירים, הן הכספי לנותן השירות והן המחיר הכלכלי שישלם הארגון יהיו גבוהים יותר.
שגיא, יועצת ארגונית פנימית ב"בזק", מרכזת היחידה לייעוץ ופיתוח ארגוני בחברה, סוברת כי אאוטסורסינג של ייעוץ ארגוני צריך להיות מנוהל על-ידי יועץ ארגוני פנימי. כך למדה מניסיונה בתהליך השינוי הארגוני והמבני המעמיק והממושך המתקיים מזה שנים ב"בזק".
יועץ ארגוני חיצוני בדרך כלל מגויס למשימה ספציפית, ומשהסתיימה, עוזב את הארגון. היועץ הארגוני הפנימי אחראי להעברת מידע ארגוני בין היחידות השונות, להתאמה של סוגי הייעוץ השונים לצרכים ולהתאמת היועצים המומחים השונים לפעילויות. 'אם רוצים ליצור רצף, למנוע פעילות ספורדית, במיוחד בתהליך שינוי ארגוני שאמור להימשך זמן רב ושהדברים ייעשו תוך ראייה מערכתית, נחוצה עבודה משולבת של שני היועצים: פנימי וחיצוני".
אמנם, ארגונים בדרך כלל אינם מעסיקים יועץ ארגוני פנימי קבוע, וזה נכון אף יותר לגבי ארגונים קטנים, אך בעידן של השתנות מתמדת, סוברת שגיא, גובר הצורך בייעוץ ארגוני, ומוטב שארגונים, לפחות הגדולים, יעסיקו יועץ פנימי.
"יועץ פנימי מתמצא בסוגי הייעוץ שבהם הארגון יכול להיעזר, מאתר צרכים ויחד עם היועץ החיצוני קובע את סוגי הפעילויות המתאימות. הוא יוצר אינטגרציה ומקיים מעקב, בקרה מקצועית והפקת לקחים. כך מתאפשרת פריסה ארגונית שאינה חד פעמית, אלא רצף אפקטיבי, שאינו מתחיל ונגמר בתקופה הקצרה של שהיית היועץ החיצוני, ואז משיגים את המרב".
שגיא מספרת על תהליך שינוי ארגוני ומבני מהפכני המתקיים בבזק מזה שנים, לקראת הפרטת החברה, כנראה תוך שנה. השינויים הם בתפיסה, באוריינטציה, בתרבות הארגונית, במבנה היחידות והתפקידים בארגון, "מכך נגזרים תהליכי עבודה ויעדי עבודה ומנגנוני בקרה.
ככל שהיועץ הארגוני עובד מול מנהלים ויחידות גבוהים יותר בהיררכיה הארגונית, כך הוא משקיע פחות מאמצים, וטווח השפעתו גדל. "חשיבות תחום הייעוץ הארגוני אינה מובנת מאליה בארגון. היא אינה ממוסדת, כמו למשל, ראיית חשבון. זה לא נתפס כדבר הכרחי, ונדרש תהליך של שיווק ומכירה בתוך הארגון, של הצגת הכלים שהתחום המקצועי הזה יכול לתת. אפקטיביות הפעילות והצלחתה תלויות במידה רבה בעמדה שהיועץ הארגוני מצליח לתפוס, הן מבחינת ההיררכיה והן מבחינת פעילויות שהן ליבת הארגון".
החלטה על שינוי ארגוני והצבת אנשים במשבצות עם שמות חדשים, עדיין לא מייצרים את השינוי. "לא די בסכימה של מבנה ארגוני ובתיאורי תפקידים הניתנים בתחילת התהליך למנהלי היחידות. היועץ הארגוני צריך לבדוק יחד עם היחידות השונות, כל פרק זמן קצוב, מה הזהות שלהן, מה ייעודן ומטרותיהן המרכזיות, מי הלקוחות שלהן, אילו שירותים הן נותנות, איך הן מודדות את עצמן וכו', וללבן את כל הדילמות המתגלות בתהליך".
קישורים רלבנטים באתר:
tweet[Google] Follow @leadersnet
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יוני 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |