טיול רכב שטח – נחל פארן וקניוני ברק

בהמלצת מדריך מפה באינטרנט

סוג הטיול: רכב שטח
נקודת מוצא: דרך עפר כחולה שליד ק"מ 115 על כביש 90
נקודת סיום: בית משאבה על כביש 40.
אורך המסלול בקילומטרים: 35
משך הטיול בשעות: 8-6 שעות
דרגת קושי: קל
נושאי הטיול: טבע ונוף
בכמה מילים

קפיצה רכובה בג'יפ אל הנחלים ברק וורדית, יובליו של נחל פרצים העצום, כניסה אל נקיקים צרים שהשמים נראים מעליהם בעובי חוט טלפון . נחל פארן, אם אינו תחת שיטפון, הוא אוטוסטרדה נוחה לג'יפ.

במרומי צוקי חדוד
מתחילים במסלול בשביל הכחול שליד קילומטר 115 על כביש 90 [1]. ממשיכים על הדרך הכחולה המובילה לקניון ברק. אפשר להגיע עם הרכב, מרחק של כ- 12 ק"מ של נסיעה, ממש עד הכניסה לקניון [2]. הטיול ברגל הלוך ושוב עשוי להמשך כ- 3 שעות, תלוי במצב המים בגבים. (המעוניינים לטייל ברגל בתוך קניון ברק – ראו מסלולים רגליים).
אחרי ההליכה בקניון נוסעים בחזרה שלושה ק"מ, דרך עפר טובה מפנה אותכם ימינה (דרומה) [3] לכיוון נחל פארן. יש גם שילוט. על הדרך הזאת נוסעים כשלושה ק"מ דרומה, ודרך פרצה טבעית רחבה חוצים את פרשת המים שבין נחל ברק לנחל פארן. כאן פונים לכיוון דרום-מערב וממשיכים בדרך עפר (שאינה מסומנת במפת סימון שבילים) במעלה נחל פארן.
לאחר כשבעה ק"מ מגיעים למסעף דרכים [4]. דרך שסימונה כחול מסתעפת מנחל פארן ימינה (צפונה) ואחרי כ- 2 ק"מ נכנסים אל פתח הקניון של נחל ורדית [5] . כאן, בקצה הדרך, משאירים את הרכב וממשיכים בשביל מסומן בכחול אל תוך קניון ורדית. הטיול הרגלי , הלוך ושוב, נמשך כשעה וחצי עד שעתיים.
יש לחזור בדרך הכחולה כשני קילומטר אל הדרך באפיק נחל פארן ולהמשיך הלאה בכיוון דרום-מערב בדרך המסומנת בכחול במעלה אפיק פארן כשלושה ק"מ נוספים עד לנקודת מפגשו עם נחל ציחור, הבא מדרום [6]. כאן פונה הדרך ה"כחולה" מנחל פארן שמאלה (דרומה) אל תוך נחל ציחור, ואילו אנו נמשיך בדרך העפר שבמעלה נחל פארן, מערבה (מכאן ואילך היא אינה מסומנת בסימון שבילים) בקטע היפה ביותר של נחל פארן, המכונה מצר פארן או צוואר הבקבוק של פארן, מפני שכאן רוחבו של הנחל העצום הזה אינו עולה על 300 מטר והוא תחום בין קירות סלע זקופים ויפים. לאחר כחמישה ק"מ תגיעו אל כביש 40, ליד בית משאבה [7]. במקום תמצאו נקודת מי שתייה.

מכאן אפשר להמשיך לטיול מקסים בקניון עדה, או לפנות צפונה ולחזור הביתה.

נחל ברק  

פרטים נוספים:

מפות טיולים וסימון שבילים: מספר 19, מישורי פארן והנחלים הגדולים.

עונה מומלצת: חורף, אביב

מתאים לילדים: כן

 

חשוב לדעת:

  • בחורף חובה להקשיב לדיווחי מזג האוויר ולהימנע מיציאה לטיול כשיש חשש משטפונות.
  • דרכי העפר באפיקי הנחלים ובעיקר בנחל פארן עלולות להעלם כלא היו אחרי יום אחד של שיטפון .
  • בחורפים טובים, הגבים בקניוני ברק וורדית מלאים במים והמעבר בהר מחייב שחיה של ממש. למעבר בשני הקניונים, גם במצב של יובש מוחלט, חייבים להשתמש בסולמות חבלים ומדרגות מתכת הנמצאים במקום.
  • יש לקחת בחשבון שעה וחצי עד שעתיים של נסיעה נטו, לבד מהזמן המוקצה לטיול בקניונים.

 

טריוויה לדרך:

שם הנחל – ברק, נגזר משמו הערבי 'אלאבריק', כלומר הקנקן / הפינג'אן. אין לדעת היום מהי הסיבה לשם הערבי ומי היה בעליו של אותו הקנקן.
השם ורדית, נקבע לנחל על שום ציפור קטנה וצנועה 'ורדית סיני', שצבע ורוד חיוור מאד מקשט את חזה. היות שבנחל הזה לא נצפה מעולם קינון של הציפור הזו, לא ברור מה גרם לכך שזכתה הציפור בנחל כזה מרשים.


מנהיגים ברשת
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" פברואר 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *