מאת: ירון בלומנטל, יועץ ארגוני – לוטם
פורסם לראשונה מרץ 2001
ארגונים רבים פונים לחברות פיתוח הדרכה לשם outsource בבניית מערכי הדרכה. אין זה משנה באילו נושאים נדרשת ההדרכה, היא לרוב מחייבת שמירה על עיקרון הפשטות בבנייתה. פשטות שמטרתה להקל על מדריכים פנים-ארגוניים שאינם אנשי מקצוע בהעברת המערכים ועל כן מקבעת את מפתחי ההדרכה לטווח מתודות מוגבל יחסית.
על מנת להימנע מיצירת "עוד" מערך הדרכה המורכב מסימולציות, ניתוחי אירוע וכד' הוחלט לבצע ניסיון שונה. אחד מן הלקוחות הגדולים, ביקש לבנות עבורו ערכת הדרכה לליווי תהליך שינוי ארגוני כולל. הערכה אמורה הייתה לתת פתרון הסברתי לתהליך השינוי ברמת העובד הבודד תוך מטרה לצמצם התנגדויות פרטניות לעצם השינוי.
מאחר ושינוי אינו מתרחש בן רגע הוחלט לבנות ערכה בת עשרה מערכי שיעור שיועברו אחת לחודש לקבוצת עובדים אורגנית. הדגש במהלך עבודת החשיבה היה על יצירת פעילות קלילה ומהנה שמקשרת את תהליך השינוי עם תחושת החוויה ולא עם אוסף פרטים "יבש" המונחת על העובד. במהלך תכנון הערכה הובילו אותנו הערכים הנאה ו- fun ורצינו שבכל הדרכה יהיה משהו מההנאה הילדותית של משחקי מסיבת הכיתה בבי"ס יסודי. לאחר שהגדרנו יחד עם הלקוח את נושאי ההדרכות השונות קיימנו ישיבה בה נזרקו לחלל האוויר שמות כל המשחקים בהם שיחקנו כשהיינו ילדים ונבנה מאגר משחקי ילדות אותם התאמנו לכל נושא מתוכנן בהדרכה. כך שידכנו לשיעורים השונים הפעלות כמו: בינגו, תשבץ, סיפור בהמשכים, סימולציה מתפתחת, חידונים, משחקי אמת ושקר ולפעילות הסיכום האינטגרטיבית בנושאיה התאמנו את המשחק סולמות וחבלים, בגרסת שולחן ענקית. כל הפעלה-משחק אמורים להפוך את פעולת ההסברה "היבשה" של השפעות תהליך השינוי על רמת העובד הבודד למשהו חי ושמח – שמטרתו לעורר למידה.
התפיסה התיאורטית העומדת מאחורי התכנון של ערכת הדרכה זו גורסת כי פעילות חוויתית מובילה ללמידה אפקטיבית יותר. מחזור הלמידה בנוי מ:
חוויה ——> שיקוף ——> המשגה = השכלה.
החוויה היא זו המאפשרת עיבוד מידע והטמעתו, דהיינו למידה. הפעלת הרגשות והחושים בשלב החוויה יאפשרו למשתתף להיות קשוב למנחה כאשר הוא מבצע שיקוף של ההתרחשות בחדר לאור רציונאל ההדרכה. מתוך שיקוף זה תתבצע המשגת המתרחש בחדר למונחים כלל ארגוניים הקשורים בתהליך השינוי העומד בבסיס ההדרכה. כך תיווצר למידה ומסר השינוי יועבר לעובד ויתקבל על ידו בפתיחות רבה.
השינוי התפיסתי בבניית ערכה זו לא היה פשוט, מרביתנו אנשי הדרכה ותיקים, חווינו בתחילת העבודה לבטים שמא תתפרש שיטת עבודה זו כרדודה ו"חפיפניקית". השאלה מה לעובדים בארגון ולתהליכי שינוי "רציניים" עם משחקי גיל בי"ס יסודי "קלילים" שכאלה ניקרה בראשם של חלק מכותבי הערכה. גם לאחר שהחלטנו לדבוק ברעיון החדשני עלה החשש שהלקוח ידחה את הרעיון בשל "הילדותיות" וידרוש ערכת הדרכה "מסורתית".
לאחר הצגת "פיילוט" אצל הלקוח, התחוור לכל הצדדים עד כמה חזקה תחושת החוויה. ההתחברות של נציגי הלקוח עם ההפעלה אותה הבאנו כדוגמה, הייתה מדהימה. ישבנו קבוצת אנשים מבוגרים ופשוט נהנינו מכל רגע של הישיבה. החוויה ותחושת הפתיחות שהיא יוצרת הן אלו ששכנעו את הלקוח וגם את אחרוני המקטרגים בצוות הכתיבה כי יש באפשרותנו ליצור ערכת הדרכה אפקטיבית ששכרה – ההנאה – בצידה.
קישורים רלבנטים:
מנהיגים ברשת |
www.leadersnet.co.il |
leaders@leadersnet.co.il |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |