ראשי » ניהול ומנהיגות » אתיקה וערכים » חוק ה"מקל והגזר" לטיפוח האתיקה בארגונים

חוק ה"מקל והגזר" לטיפוח האתיקה בארגונים

מאת: פרופ' דוב יזרעאלי

פורסם לראשונה באתר עמותת שבי"ל ישראל ב-29.11.2000

 

 

חוק ה"מקל והגזר" הוא כינוי לחקיקה אמריקנית חדשנית שתרמה רבות לטיפוח האתיקה של ארגונים. החקיקה אושררה ע"י הקונגרס האמריקני כמחייבת מיום 1.11.91 ונקראה:

הנחיות פדרליות לענישה של ארגונים (U.S. Federal Sentencing Guidelines for organization – FSG).
לפי פרק 8 של הנחיות אלו, כל תאגיד או כל ארגון אחר, מועד לענישה, לקנסות וכן לתקופת מבחן (probation) על כל סוג של עבירה לפי החוק הפדרלי, כגון: הגבלות הסחר (antitrust), חוקים על ניירות ערך, שוחד, הונאה מסחרית, הלבנת כספים, עסקים של פלילים, סחטנות ומרמה, קשירת קשר (conspiracy), מפגעים סביבתיים וסוגים רבים אחרים.

המבוא להנחיות קובע כי הארגון פועל רק באמצעות סוכניו, שהם בדרך כלל המנהלים, ועל כן הוא מחויב על העבירות שבוצעו על-ידי סוכניו. כמובן שהמנהלים אחראים ומחויבים על התנהגותם גם באופן אישי.

החדשנות בהנחיות הענישה מתמקדת בכך שהעונשים המשולבים שמוטלים על הארגון ועל סוכניו מכוונים להשגת המטרות הבאות: (א) ענישה צודקת (ב) הרתעה מספקת (ג) תמריץ לארגונים לפיתוח מנגנוני פנים למניעה, לאיתור ולדיווח של התנהגות עבריינית.

בהנחיות יש פירוט רב לגבי הדרכים להשגת מטרות אלו:

א. על הארגון לתקן כל עוול שגרם וכן לשלם קנסות, שרמתם מתבססת על חומרת העבירה ועל מידת האשמה של הפוגע. נקבעו גם תקופות מבחן, שנועדו להבטיח, כי העונש אכן יושם והארגון נקט אמצעים להפחתת ההסתברות של עברות חוזרות – על ידו ובתוכו.

ב. ההנחיות כוללות לוח של עונשי מאסר לסוכני הארגון (בד"כ מנהלים) ושל קנסות על הארגון ועל סוכניו. עונשי המאסר מגיעים עד שלושים שנה והקנסות עד 2 מליון דולר, כאשר לכל עונש אפשר להצמיד גם תקופת מבחן להבטחת ביצוע נאות שלו ולעתים גם לשם המשך החקירה. כל עונש מירבי עלול לגדול באופן משמעותי בהתאם להתנהגות העבריין בעבר, כך שהקנס המירבי עלול לצמוח עד 290 מליון דולר ויותר.

ג. ארגון המוכיח כי פיתח תוכנית אפקטיבית (Effective Ethics & Compliance Program) וכי התחיל ליישם תוכנית זו כבר בתקופה שלפני ביצוע העבירה הנדונה – עשוי לזכות ב"גזר": הפחתה של למעלה מ-95% מן הקנסות והעונשים הצפויים לארגון ולמנהלים המעורבים באותן עבירות.
לפי חוק זה – כדי לזכות ב"גזר" על התוכנית לכלול לפחות את שבעת הסעיפים הבאים:

  1. הכנת קוד אתי עם כללי אתיקה וציות (COMPLIANCE), שהותאמו לצורכי הארגון ולתנאיו.
  2. מינוי סגל בכיר לניהול התוכנית.
  3. מניעת סמכויות מאנשים שגילו נטייה לעבור על החוק או המוסר.
  4. תקשור אפקטיבי של הקוד ושל תוכנית האתיקה הכוללת גם תוכנית הדרכה ופרסומים הולמים לכל עובדי הארגון וסוכניו – בכל הדרגים.
  5. נקיטת צעדים סבירים להשגת ציות ולא רק להסברת מהות הציות, קרי: בקרה.
  6. אכיפה עקבית של כללי הציות והאתיקה.
  7. אם נעשתה עבירה – נקיטת צעדים למניעת הישנותה ובחינה מחודשת של התוכנית לשם שיפורה בהתאם.

ההשפעות של חקיקה זו על ההתנהגות האתית של ארגונים נבחנו בעיקר לפי סקרי "המרכז למשאבי האתיקה (Ethics Resource Center – ERC – 2000, 1994) המשווים בין ארגונים שאימצו תוכנית מקיפה (COMPREHENSIVE) לטיפוח האתיקה, כמומלץ בהנחיות החקיקה, לבין ארגונים שלא אמצו אותה כלל או שאימצוה חלקית. התוכנית המקיפה כוללת שלושה אלמנטים: קוד אתי והנחלתו לכל העובדים, הדרכה באתיקה יישומית לכל העובדים – בכל הדרגים, מינוי של מנהל/ת האתיקה (Ethics Officer) – בדרגה בכירה – בראש היחידה ליישום תוכנית האתיקה של הארגון. לפי סקרים אלו, העובדים מצפים מן הארגון להתנהגות אתית ולא רק רווחית. בארגונים עם תוכנית אתיקה מקיפה – הרמה של שמירת החוק והאתיקה גבוהה יותר באופן משמעותי, העובדים מרוצים יותר, עובדים ברמה גבוהה נמשכים להתקבל לארגון ולהמשיך לעבוד בו לאורך זמן**.

_____________________________________________
*מאמר מקיף יותר על הנושא התפרסם באנגלית בכתב עת:

Dove Izraeli and Mark S. Schwartz (1998), “What Can We Learn From the U.S. Federal Sentencing Guidelines for Organizational Ethics", Journal of Business Ethics. V.17. pp 1045-1055
מאמר מורחב יותר מופיע כפרק: דוב יזרעאלי, "חקיקה לטיפוח האתיקה בארגונים", בספר: דוב יזרעאלי ונעם זהר, אתיקה ואחריות חברתית – היבטים ישראליים, גומא ספרי מדע ומחקר – צ'ריקובר, 2000.

ר' גם פרק 6 – "הקוד האתי וישומו" בתוך: דוב יזרעאלי, אתיקה יישומית, מקראה לסטודנטים (תשס"א).
** דוב יזרעאלי ולאה שילה, "האפקטיביות של תוכנית האתיקה", באתר זה.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת"  ספטמבר 2005. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

values

ניהול ערכים תשוקתיים – רגשיים, אתיים, כלכליים ומשחק הערכים לילדים ולמשפחה

מאת: שמעון דולן, סלבדור גרסיה ואבישי לנדאו     *  איך יוצרים ומשמרים את הלהט ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *