הקמת שכונות קהילתיות בקיבוצים

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 237, 11 בדצמבר 2000

 

המשבר חברתי וכלכלי שפוקח את הקיבוצים מחייב הערכות מחודשת בעיקר בתחומי קליטה של חברים חדשים לקהילה. קיבוצים ומושבים יוזמים באחרונה צעד מרחיק לכת מבחינתם: צירוף ליישוב של משפחות, הבונות בתיהן על אדמת הקיבוץ או המושב, ומהוות "שכונה קהילתית" או "הרחבה", בלשון המיזם.

התושבים הוותיקים והחדשים הם ישוב אחד מבחינה גיאוגרפית ומוניציפלית, אבל המבנה החדש יוצר שאלות מורכבות וקשות, לא רק מבחינה ארגונית, אלא גם מבחינה חברתית וערכית, בשל הצורך לשלב שתי אוכלוסיות, שבבסיסן שונות מאד באורח החיים, במבנה ובצורת ההתארגנות, ועם זאת הן אמורות להיות ישוב אחד, כמעט לכל דבר ועניין, אומר אלדד יהלום, המנחה ומוביל את התהליך במועצה אזורית מסוימת.

יהלום הוא יועץ ארגוני שהתמחה בהנחיית קבוצות, ומגדיר כיום את תפקידו כ"יועץ ארגוני קהילתי". במיזם שהוא מוביל נכללים עשרה ישובים, מרביתם קיבוצים, שבכל אחד מהם תקום "הרחבה".

הישוב במתכונת החדשה כולל שני רבדים:

  • חברי הקיבוץ ממשיכים להיות מאורגנים מבחינת תהליכי הייצור ומבחינה כלכלית.
  • רובד הנוסף הוא המוניציפלי, שבראשו ועד מקומי, הממונה על היבטים ומתקנים המתייחסים ליישוב כולו, כמו תרבות, חינוך, חברה, וגם ניקיון ותאורה.
  • חברי הוועד הם נציגי שתי האוכלוסיות, ובחירתם לתפקיד אפשרית בוורסיות שונות.

 

תפקיד הייעוץ הארגוני בתחום הזה, הוא לעורר, לפני תחילת התהליך ובשיתוף חברי הקיבוץ, את כל הבעיות הפוטנציאליות שבמיזם, בכל תחומי החיים הקהילתיים, על מנת להיערך לפתרונות אפשריים.תפקידו של היועץ המוביל הוא לגבש עם חברי הקיבוץ את המבנה האופטימלי לשני סוגי האוכלוסייה, ליצור ישוב מורכב, אבל אחד.

"אני ער לעובדה שיתכן שפה ושם אני לא רק יועץ ומנחה את התהליך, אלא משמש מעין יו"ר או מנהל. אבל אני לא קורא לעצמי מנהל, אלא מנחה ומוביל של תהליך שינוי מורכב", אומר יהלום.

"נכון, טוענים בצדק כי יועץ ארגוני, בעבודת הייעוץ המקצועית, אינו אמור לחצות את הקו ולהיות מנהל. אבל, במקרה זה, היכולת שלי, מניסיוני כיועץ, היא לראות לפעמים מה שמנהל לא רואה. לא רק בגלל שאני יועץ ויש לי דיסציפלינה מיוחדת, אלא לפעמים רק מעצם העובדה שאני לא מנהל, כי איני חובש כובע של הכרעה. שום החלטה לא תיפול כי אני רוצה, כי אני אמרתי. מתקיימים דיונים, הרבה ויכוחים, והחלטות מתקבלות בהסכמה, גם אם לא פה אחד".

 

קישורים נוספים שנמצאו בידי מנהיגים ברשת:

 

אתר הקיבוצים

מתוך: /http://www.kba.org.il

 

משקי

מתוך: http://www.mishkei.org.il/

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

 

 

 

 

 

 

 

יכול לעניין..

גישות הנחיית קבוצות לבכירים וייעוץ ארגוני

ללמוד מהטובים ביותר – הנחיית קבוצות בכירים, יעוץ ארגוני וליווי מנהלים בהנחיית דרור ורדי

הנחיית קבוצות לבכירים בגישת "הקונפליקט".  ללמוד ייעוץ ארגוני ברמה הפרקטית לחצ/י לפרטים על ההטבה המיוחדת לחברי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *