הפקת תועלת עסקית משיפורים טכנולוגיים

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 156, 14 באפריל, 1999

 

ארגונים לא מיטיבים להפיק תועלת עסקית מההתפתחות הטכנולוגית, בגלל אופן חשיבה שגרתי בזיהוי בעיות, ובגלל העדר אינטגרציה או תיאום לקוי בין אנשי הטכנולוגיה לאנשי הייעוץ הארגוני, סובר ד"ר רונן בר נהור, ראש המגמה למדעי המחשב ומערכות מידע במכללה האקדמית עמק יזרעאל.

ארגונים לא יודעים לנצל את השיפורים הטכנולוגיים לטובת ההתפתחות העסקית והגדלת הרווחים, מסביר ד"ר בר נהור, כי בהתאם לאופן החשיבה השגרתי והמסורתי הנפוץ, ארגון מזהה פתאום אצלו בעיה, ומתחיל לחפש לה פתרון טכנולוגי, למשל מערכת מידע חדשה.

זו לא חשיבה נכונה. ארגון צריך להיות יצירתי – קודם לחפש ולאתר התפתחויות טכנולוגיות, ואז לבדוק אילו בעיות ארגוניות שונות, שעדיין הוא כלל לא זיהה את קיומן אצלו, הוא יכול לפתור באמצעות החידושים הטכנולוגיים, ולהביא באמצעותם ליתרונות עסקיים. "לעתים קרובות ארגונים פועלים בצורה לא יעילה, כי אף אחד לא אמר כלום, לא התלונן, לא צעק".

אולם, בכדי לרכוש טכנולוגיה תוך ידיעה כי היא תתרום לתועלת עסקית, נדרשים איש (או אנשי) ייעוץ ארגוני המומחה לשיפור תהליכים עסקיים, ואיש טכנולוגיה. לארגון נדרש ידע בין-תחומי ומשולב זה, בכדי להפיק את המירב מהטכנולוגיה שהוא רוצה להטמיע.

מצד אחד מתפתחות מערכות מידע ותקשורת, ERP וכו', שנרכשות בהשקעה כספית גבוהה, ומצד אחר מתפתחים בתחום הייעוץ הארגוני מושגים כמו ניהול ידע והון אינטלקטואלי, אך אלה עשויים להיוותר יותר כסיסמאות ואופנות, אם לא יידעו לקשר בין התחומים.

מערכות המידע, הוא מציין כדוגמה, יוצאות מחוץ לגבולות הארגון. היום ניתן לחבר את היומן האלקטרוני הממוחשב למחשב הנישא, המתואם עם המחשב במשרד, ועוד שנה-שנתיים אפשר יהיה מהטלפון הנייד להתחבר למערכת המלאי וההזמנות בחברה.

לדברי ד"ר בר נהור, מוסדות ההכשרה השונים, בעיקר בתחום הטכנולוגיה, שמתוכם יוצאים לשוק מנתחי מערכות, מנהלי מערכות מידע וכו', כמו ממר"ם או מסלולי לימודי המחשב באקדמיה, "חייבים להשתנות, ולכלול בתכניות ההכשרה גם ידע והבנה בהתנהגות ארגונית". אגב, הוא מציין, הסטודנטים במגמה שהוא עומד בראשה, נדרשים לכלול בתכנית הלימודים חטיבה בהתנהגות ארגונית.

 

קישורים רלבנטים באתר:

 

יכול לעניין..

ניהול ידע בחברות גלובליות

מאת: ענת גייפמן – ברודר* פורסם לראשונה בירחון משאבי אנוש מספר 231-232, מרץ-אפריל 2007   …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *