ראשי » ניהול ומנהיגות » Coaching וחניכה » המנטור כמלווה תהליכי עבודת בית-הספר

המנטור כמלווה תהליכי עבודת בית-הספר

מאת: ד"ר יעל פישר

 

פורסם לראשונה ב'משאבים', 10 בנובמבר 2002
 

מורים בתחילת דרכם, חשים כי הם נמצאים למרגלות ההר הגבוה ביותר בעולם ועליהם להתחיל ולטפס…

תארו לעצמכם כי אתם שואפים להפוך למטפסי הרים. זה עתה רכשתם נעלי טיפוס הרים חדשות, אוהל, תרמיל והתלהבות רבה אך עד היום לא טיפסתם אפילו על עץ. לפניכם שתי אפשרויות: הראשונה – להיצמד לאדם בעל ניסיון רב בטיפוס הרים והוא  בעל היכולת ללוותכם להגיע לפסגה. האפשרות השנייה – לבקש שיביאו אתכם למרגלות האוורסט ואז תחליטו אם אתם מטפסים ללא ידע או הדרכה. במידה ותנסו לטפס ותכשלו, תאבדו את ההתלהבות ותמנעו להבא מניסיונות דומים שהביאו אתכם לתחושת כשלון זו.

מורים בתחילת דרכם, חשים כי הם נמצאים למרגלות ההר הגבוה ביותר בעולם ועליהם להתחיל ולטפס. תוכנית המנטורינג נועדה לעזור לאותם מורים הנמצאים בתחילת דרכם, מורים העומדים בפני משימות חדשות ובלתי ידועות או מורים להם יש הצורך המיידי לקבל תמיכה. לא פעם, מורים מתחילים מתארים את הימים הראשונים כטיפוס על הר שראשו מכוסה בעננים, והם אינם יכולים לראות את ראש ההר, ואינם יודעים מה גובהו. אחרים נוטים לתאר את הימים כמסע ללא מפה. תפקידו של המנטור הוא לעזור למורה הזקוק לו, להבין את המציאות היומיומית שהמורים נתקלים בה, ללמוד את המשמעות של מציאות זו, ולנצל את מה שלמדו על מנת לשפר את כישורי ההוראה שלהם.

כשם שתפקיד המנטור בארגון הוא תפקיד חדש, כך גם תפקיד המנטור בבית-הספר הינו תפקיד חדש. נשאלת השאלה האם ניתן להכשיר אנשים לתפקיד זה ואם כן מהם מרכיבי ההכשרה? הספרות העוסקת בשאלה זו, מאמינה שאכן ניתן להכשיר לתפקיד וההכשרה צריכה לכלול את ההיבטים הבאים:

  • הערכת הצרכים הייחודיים של מורים חדשים או וותיקים וכיצד ניתן להיענות לצרכים אלה.
  • תפקידיו השונים של המנטור בבית-הספר.
  • כיצד לתכנן מערך מנטורינג יעיל.
  • כיצד ניתן לבנות מערך של אמון בין המנטור לממונטר.
  • כיצד לשמור על תקשורת חיובית, ברורה, לא ביקורתית ויעילה.
  • כיצד למנוע את התפתחות של יחסי תלות בין המנטור לממונטר.
  • אסטרטגיות לפתרון בעיות וקונפליקטים והימנעות מהם.
  • אסטרטגיות שונות של מנטורים וכיצד ניתן לשרוד בסביבות לא-תומכות.
  • תהליכי מנטורינג יעילים.
  • כיצד ניתן לבחור את האסטרטגיה הנכונה של המנטוריניג ולהתאימה לצרכי הממונטר, ככל שמתקדמים בתהליך.
  • הערכה עצמית ורפלקציה על תהליכים אישיים של המנטור עצמו, תוך פיתוח הצמיחה האישית שלו.
  • כיצד ניתן להבטיח שמנטורינג של מורים יקדם את התלמידים.
  • מדוע נכשלות תוכניות של מנטורינג.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" דצמבר 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

22756725_s

מה יעזור מחשב משוכלל אם אינו מחובר לחשמל?

    מאת: בני מרגליות *   שישי בצהרים, עוד מעט שבת. קניתי עיתונים והרהרתי ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *