הרחבה לכתבת משאבים גיליון 193, 4 בינואר ,2000
"מערכת התעסוקה ומערכות החינוך וההשכלה צריכות להתוות חזון משותף להכשרת כוח אדם לעולם העבודה העתידי", אומרת ד"ר רחל שפרון, מרצה לפסיכולוגיה תעסוקתית במכללת סמינר הקיבוצים.
"מערכות החינוך וההשכלה", מוסיפה ד"ר שפרון, "אינן מכשירות את תלמידיהן לעולם התעסוקה של היום, ובוודאי לא לזה של מחר. עולם המקצועות בחשיבתם של בוגרים הוא מיושן".
בוגרי מערכות ההשכלה מסיימים את לימודיהם, "ורבים מהם אינם יודעים מה לחפש בשוק התעסוקה, כי אינם מכירים את אפשרויות התעסוקה בשוק היום. ייתכן גם כי העדר שילוב בין המערכות, המוריד את מידת ההכשרה האפקטיבית לעולם התעסוקה, משפיע על ירידת צעירים משכילים מהארץ, כדי לחפש את עתידם המקצועי בחו"ל".
דוגמה למסלול לימודים אקדמי חדש יחסית, מתאים לעולם התעסוקה, הוא המסלול המשותף של משפטים ומנהל עסקים במרכז הבין- תחומי בהרצליה. המסלול התממש, "כי חלק גדול ממקימי המכללה באו מעולם העבודה".
ד"ר שפרון ממליצה, למשל, להתאים את מקצוע ההוראה לצורכי עולם העבודה על-ידי הכשרת מורים לשמש גם כמדריכים במקומות עבודה. "לארגונים רבים, כמו בנקים וחברות היי טק, יש היום מערכות הכשרה והדרכה, שחשיבותן והיקפן עשויים לגדול בשל קצב השינויים המהיר, וניתן לשלב בהן גם מורים".
"להערכתי, האינטרס ליצירת שיתוף פעולה בין מערכות ההשכלה והתעסוקה הוא של האנשים העוסקים בחזון תעסוקתי – אנשים מעולם העבודה, שמסוגלים לצפות לאן נעות מגמות התעסוקה בעתיד. לאנשים אלה יש עניין שהמגמות הרצויות יתממשו על-ידי עתודת אנשי מקצוע מתאימה. הם צריכים לפנות אל מקבלי ההחלטות באקדמיה, או במערכת החינוך וליזום את שילוב המערכות. אחרת, הנתק בין המערכות יגבר וילך, ושתי המערכות ישלמו את המחיר על נתק הזה".
ד"ר שפרון מדגישה, שהחינוך התעסוקתי צריך להתחיל כבר בגן הילדים וללוות את את התלמיד בכל שנותיו בבית הספר ועד למוסדות ההשכלה הגבוהה. אין די בפתיחת מגמות לימוד מקצועיות במוסדות להשכלה גבוהה, כאשר הפונים אליהם אינם מצוידים בידע ובמיומנות הדרושים לעולם העבודה של ההווה והעתיד.
קישורים רלבנטים באתר:
מנהיגים ברשת |
© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מאי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר |