ראשי » ניהול ומנהיגות » יצירתיות בניהול » הוידיאומט על פי שיטת "חשיבה המצאתית שיטתית"

הוידיאומט על פי שיטת "חשיבה המצאתית שיטתית"

הוידיאומט על פי שיטת "חשיבה המצאתית שיטתית"- בסרט הזה עוד לא היינו…

מאת: עומרי הרצוג ויעל ארבל

דמיינו לעצמכם: ערב חורפי, המחשבה על יציאה מהבית מעוררת צמרמורת ואתם מחליטים להתכרבל מול המסך עם איזה סרט טוב בוידיאו. קפיצה למכשיר הוידיאומט אולי תפתיע אתכם – המכונה שעד לא מזמן תפקדה כמו כספומט למתקדמים, עברה מטמורפוזה: היא מזהה אתכם וממליצה לכם על סרטים שעשויים להלום את טעמכם, מקרינה לכם תקצירים של סרטים חדשים על מסך מיוחד, מדווחת על הנחות ומבצעים ואפילו מציעה לכם חטיפים. נשמע כמו סרט מדע בדיוני? ובכן, מסתבר שכך נראית המציאות, אותה תוכלו לפגוש במכשירי וידיאומט חדשים המיוצרים על ידי חברת "פלדות".

סיפור מהסרטים

סיפורה של "פלדות", והאופן בו הגיעה לרעיונות חדשים  שאפשרו לה לחדש את מוצריה ולהגביר את נתח הרווחים שלה, הוא סיפור רלוונטי לכל חברה או ארגון, המוצאים את עצמם  במצב של רצון ומוכנות להתרחב ולהתחדש – מול קושי להגיע לרעיונות יצירתיים ואפקטיביים. בסיפורה של פלדות טמון לקח חשוב לגבי תהליך הרעיונאות בארגון וצורת החשיבה שעשויה להביא לתוצרים משמעותיים עבור הארגון. 

הוידיאומט כמכונה לעשיית כסף

הוידיאומטים החדשים של פלדות הן תוצאותיה של אסטרטגיה שמטרתה לחדש את המוצר, ולהרחיב את האפשרויות שגלומות בו. אייל לויטה, מנכ"ל פלדות, מתאר את המוצר שלו בחיוך, כ"מכונה לעשיית כסף" ומתוך כך הוא פועל יחד עם צוותו, לאיתורן של הזדמנויות שונות להגביר את צריכת סרטי הוידיאו וליצור חווית רכישה רחבה ומשתלמת יותר. חלק גדול מהרעיונות השיווקיים, התפעוליים והטכנולוגיים החדשים הגלומים במכונת הוידיאומט המתקדמת של פלדות, הם תוצרים ישירים של סדנת הרעיונאות שנערכה לפני כשנתיים בארגון.

 rtf5357694327_167852094

יושבים וחושבים בשיטת SIT

מכשירי הוידיאומט החדשניים נולדו כתוצאה משידוך בין חברת "פלדות", לבין חברת  – SIT"חשיבה המצאתית שיטתית", אשר הנחתה את פרוייקט הרעיונאות בפלדות.

תבניות החשיבה עליהן מתבססת שיטת ,SIT פותחו במקורן בשנות החמישים על ידי גנריך אלטשולר – מהנדס רוסי, ככלי לפתרון בעיות הנדסיות שנראו לכאורה בלתי פתירות.

 

מאוחר יותר, במאמץ משותף של אנשי אקדמיה ואנשי מקצוע מתחום השיווק והפרסום, פותח עיקרון התבניות לשיטה המאפשרת להגיע לרעיונות חדשים גם בפיתוח מוצרים חדשים ובפרסום. ניתן להפעיל את השיטה כדי להמציא מוצרים חדשים, לפתח תוכניות שיווק חדשניות, לבחון אסטרטגיה עסקית מנקודת מבט חדשה ולפתור בעיות טכנולוגיות ואחרות.

האקדמיה מפענחת את הקודים היצירתיים

"ייחודה של שיטה זו", מסביר ד"ר יעקב גולדנברג, מומחה לשיווק מהאוניברסיטה העברית וממפתחי השיטה, "נעוץ בכך שהיא אינה מבוססת על חשיבה אקראית או שוברת מסגרות; מדובר בתהליך אנליטי ושיטתי, המנתח את עולם התוכן של המוצר ומאתר הזדמנויות הקיימות בתוך מרחב המוצר עצמו". ד"ר גולדנברג ועמיתו לפיתוח השיטה, ד"ר רוני הורוביץ – חקרו מגוון רחב של מוצרים ושירותים שהצליחו לשרוד בשוק, ובדקו את האופנים בהם המוצרים הללו התאימו את עצמם לשינויים טכנולוגיים, לשינויים בטעם או להשפעות צרכניות אחרות. על סמך ניתוח הממצאים, זוהו מנגנונים כלליים שמאפיינים את כושר ההסתגלות של מוצרים לתנאי שוק משתנים. עיקר חשיבותם של מנגנונים אלה, המכונים גם "קודים יצירתיים", היא לא בהבנת ההיסטוריה של מוצרים, אלא דווקא בתרומה לפיתוחם של מוצרים חדשים.

הכרות עם חמשת הקודים היצירתיים, מאפשרת את הפעלתם על מוצר קיים על מנת לפתח גלגולים חדשים של המוצר באופן יזום, ולא כתגובה לשינויים שמתחוללים בשוק. כך ניתן לנבא את ההתפתחות העתידית של המוצר, ולהקדים את המתחרים עם רעיונות מפתיעים וחדשניים, בדיוק כפי שעשו אנשי חברת "פלדות".

המציאות – המבחן המחמיר ביותר

הרציונל האקדמי של השיטה נראה משכנע למדיי, אך כיצד היא עומדת במבחן המציאות? משיב גוזו שלו, מנחה של חשיבה המצאתית שיטתית מטעם חברת ,SIT ומי שהנחה את פרוייקט הרעיונאות בחברת פלדות: "מבחינתי, המבחן של השיטה אינו ברציונל שלה, אלא בתוצאות שהיא משיגה". גוזו מציג רשימה ארוכה של למעלה ממאה רעיונות חדשים, שהועלו בפרוייקט שערך בחברת פלדות: "ארגונים רבים אינם מאמינים בתחילת התהליך שלמידה מקיפה של המוצר שלהם ושל מרחב הפעילות המתרחשת בארגון, יכולה להפיק כמות כה רבה של רעיונות ישימים, אפקטיביים ויצירתיים".

ארגז הכלים של SIT

מהם כלי החשיבה של ?SIT בהצגת הכלים והעקרונות עליהם מתבססת השיטה נעסוק בהרחבה במאמרים הבאים, אך בינתיים, נטעם על קצה המזלג מכלי אחד הנקרא "הוספת ממד".  הפעלת הכלי מבוססת על סקירה מקיפה של כל המשתנים הנכללים במוצר אותו רוצים לפתח. לאחר שמתגבשת רשימה של משתנים, נבדק באופן שיטתי הקשר בין כל זוג משתנים. אם קיים קשר, נעשה ניסיון לבטלו. אם לא קיים קשר – ננסה לכונן אותו.

כך לדוגמה, נוצר בפרוייקט של פלדות קשר חדש בין הז'אנר אליו שייך הסרט (פעולה, קומדיה, דרמה, ארוטי ועוד) ובין מחירו, או אפילו מיקומו בפנל המציג את הסרטים. קשר חדש נוסף שיושם בוידיאומטים החדשים, הוא בין המשתנים "מחיר ההשכרה" ו"תכיפות ההשכרה", כך שלקוחות נאמנים מזוהים על ידי המכונה, המעניקה להם הנחה או אפילו השכרה חינם מדיי זמן. רעיונות אלה ואחרים נוצרים כאשר צוות החשיבה מבסס קשר חדש בין שני משתנים, וחבריו מדמיינים את ההשפעה שתהיה לפעולה זו על המוצר ויוצרים "מוצר וירטואלי" חדש. רק לאחר מכן נבדק האם המוצר הוירטואלי החדש עונה לצרכים של הלקוחות, והאם הוא אפשרי ליישום מבחינה תפעולית.

איך לא חשבנו על זה קודם?

לכאורה, הרעיונות שהועלו בפרוייקט הרעיונאות של פלדות הם פשוטים למדי. "הרעיונות נעשו פשוטים ברגע שהוכנסו לשימוש", אומר איל לויטה מנכ"ל פלדות. "הפשטות היא התכונה שמאפשרת לחידושים להיראות כל כך ברורים מאליהם מרגע שהם מוצגים בפני הצרכנים, וזה יופיים הגדול של רעיונות מוצלחים". אך מסתבר שטרם לכך הם לא היו ברורים כלל וכלל. אמנון לבב, מנכ"ל חברת ,SIT מספר כי פעמים רבות במהלך סדנאות של חשיבה יצירתית, תופסים המשתתפים את ראשם ושואלים: "איך לא חשבנו על זה קודם?". הסיבה היא, מסביר אמנון, כי חשיבה יצירתית אפקטיבית, אינה פרועה ואסוציאטיבית, כפי שרבים מאתנו נוטים לחשוב. "דווקא מסגרת חשיבה מסודרת ושיטתית מאפשרת לארגון להגיע בעצמו לתועלות שקהל הצרכנים עדיין אינו מודע לאפשרות קיומן; פעמים רבות מדובר ברעיונות פשוטים וקלים ליישום". אותם רעיונות, שלא ברור "איך לא חשבו עליהם קודם", מאפשרים לחברה להתפתח, לרכוש לעצמה פלחי שוק חדשים ולמצב את עצמה כמובילה בתחומה.

הפעם הבאה בה תיגשו לוידיאומט הסמוך לביתכם, תהווה תזכורת לכך שמאחורי כל מוצר מצליח עומדת אסטרטגיה נכונה של רעיונאות בארגון. צפייה נעימה.

  • מאמר זה היינו הסנונית הראשונה בפינה קבועה חדשה באתר, שתוקדש לשיטת .SIT בפינה נסקור את כלי השיטה, שימושיה השונים, ונביא מגוון סיפורים אמיתיים על מוצרים ורעיונות חדשים.

 

קישורים נוספים שנמצאו בידי מנהיגים ברשת: 

למה לא חשבתם על זה קודם? ספר מאת: ד"ר יעקב גולדנברג, פורפ' דוד מזורססי, פרופ' סורין סולומון

מתוך: http://bschool.huji.ac.il/segel/jacob-g/index.html

למי ניתנה נבואת המוצרים החדשים?

מתוך: http://bschool.huji.ac.il/segel/jacob-g/index.html

סיעור מוחות – ברקים ורעמים או סערה בכוס מים?

מתוך:  http://bschool.huji.ac.il/segel/jacob-g/index.html

Problem Solving – Articles

מתוך: http://www.sitsite.com/

Systematic Inventive Thinking for New Product Development

מתוך: /http://www.sitsite.com

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יולי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

HanaOfek

יצירתיות כתנאי להתחדשות ארגונית

מאת: פרופ' חנה אופק * המוח ממסד ומשתמש בדפוסים רוטיניים. לכן, יצירתיות אינה תהליך טבעי ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *