ראשי » ניהול ומנהיגות » מיומנויות ניהול » הגדרת הבעיה כדרך לפתרון

הגדרת הבעיה כדרך לפתרון

הרחבה לכתבת משאבים, גיליון 236, 3 בדצמבר 2000

העדר קביעה נכונה של המטרות של המוצר או השירות שניתן בארגון יוצר בעיות רבות. מתוך בעיה זו נובעות בעיות, במבנה הארגון, בשיטת הייצור, בשיווק וכו', אומר פרופ' ברוך פולק, מחבר הספר "משחק הגדרת הבעיות" (בהוצאת פפירוס), לשעבר פרופסור בטכניון "דלפט" בהולנד ובטכניון בחיפה. בסיס גישתו של פרופ' פולק הוא להגדיר מה הבעיה, לפני שמחליטים איך לפתור את הבעיה. העדר הגדרה מבוררת, מעובדת ומפורשת, משמעותה היא ניהול אינטואיטיבי.

כשמציבים בפני אנשים בעיה, בדרך כלל הם מיד חושבים על כיוון הפתרון, כי כך חינכו אותם מהגן עד האוניברסיטה. אבל השאלה הגדולה היא, אם הם יודעים מה הבעיה. בתרגילי חשבון אפשר לדעת באופן כמעט מיידי מה הבעיה, אך בתחומי ניהול, שבאופן טבעי מעורבים בהם גורמים רבים, במקרים רבים מי שאמור לפתור את הבעיה, כבר הטילו עליו מראש את אופן הפתרון.

כך למשל, מטרתו או מטרותיו של ארגון, אומר פרופ' פולק, נקבעות לפי סוג המוצרים הסופיים שהוא רוצה לייצר או השירות שהוא רוצה לתת. אך זוהי שגיאה שכיחה היא להגדיר את מטרתו של מפעל כעשיית רווחים, או עליית מניותיו, ובהתאם לחשיבה זו לפעול. ואיך ארגון יקבע מהו המוצר שהוא רוצה לייצר או השירות שהוא רצה לתת, כדי להצליח? פרופ' פולק מציע כמה צורות חשיבה:

  1. איתור צרכים אמיתיים על מוצר או שירות, ומהם להפיק פתרונות, "ולעתים זה מאפשר לך להגיע לפתרונות לא קונבנציונליים וטובים מאד".
  2. לקבוע כמטרה את ה"דגם האידיאלי" של מוצר או שירות, ללא התחשבות, בשלב זה, במגבלות הכספיות. "לחשוב קודם מה הכי רצוי, מה באמת טוב, ולא לחשוב שזה יקר מדי ושצריך לנהוג על פי מגבלות תקציב. אם מתחילים עם פשרות, נשארים במצב קיים, לא מגיעים לתפיסות חדשות. על פשרות חושבים ועושים רק בסוף התכנון".

המפליא הוא, כשאתה מעמיד את המטרות בצורה אידיאלית, ורק אחר כך מאולץ לקצץ בהן, מתקבל פתרון לגמרי אחר מזה שנוצר מחשיבה שמתחילה עם מגבלות. אם אתה מתחיל עם מגבלות ואילוצים, אתה בכלל לא מגיע למה שהיית יכול לרצות, כי אתה מבטל זאת כבר בתת ההכרה שלך, וזה חבל.

 

 קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" יולי 2002. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

 

יכול לעניין..

29670688_s

המנהל כחונך – העצמה בעידן שינוי ומשבר

   פיתוח תפישת המנהל כחונך ומפתח         מאת: נורית רוזוליו – בן-המוזג ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *