האם שמירת הריון מזכה בדמי מחלה

 

מאת: הילה פורת, עו"ד *

rtf1662717521_291812631

יפעת נעדרה כעשרה ימים ממקום עבודתה במהלך חודשי הריונה בעקבות המלצתו של רופא (באשור הרופא נכתב כי מצבה לרגל ההריון מחייב זאת). האם זכאית יפעת לקבל שכר בגין ימים אלה, אולי כימי מחלה?

 

תשובה

תיקון מס' 39 לחוק עבודת נשים, התשס"ז-2007 (שחל החל מיום 5.9.07), הסדיר את נושא שמירת ההריון כדלקמן:

1. עובדת רשאית להיעדר מעבודתה בחודשי ההריון, אם אישר רופא בכתב כי מצבה הרפואי לרגל ההריון מחייב זאת ובמידה שאישר. דין היעדרות זו כדין היעדרות מפאת מחלה, אלא אם כן העובדת זכאית לגמלה לשמירת הריון לפי חוק הביטוח הלאומי בעבור תקופה זו או שהיא זכאית לתשלום בשל ההיעדרות מכוח דין אחר, הסכם קיבוצי או חוזה עבודה. 
2. עובדת רשאית להעדר מעבודתה, בחודשי ההריון, אם אישר רופא בכתב, על גבי טופס שנקבע בתקנות (או בכתב אם לא נקבע עדיין טופס), כי סוג העבודה, מקום ביצוע העבודה או אופן ביצוע העבודה מסכנים את העובדת בשל היותה בהריון, או את עוברה; דין היעדרות זו כדין חופשה ללא תשלום, ואולם היעדרות כזו לא תפגע בזכויות התלויות בוותק של העובדת אצל מעבידה; הוראות פסקה זו לא יחולו אם מעבידה של העובדת מצא לה עבודה חלופית מתאימה. 
3. עובדת רשאית להעדר מעבודתה, בחודשי ההריון, אם אישר רופא בכתב, על גבי טופס שנקבע בתקנות (או בכתב אם לא נקבע עדיין טופס), כי בשל סוג העבודה, מקום ביצוע העבודה או אופן ביצוע העבודה, נבצר מהעובדת לבצע את עבודתה בשל היותה בהריון; דין היעדרות זו כדין חופשה ללא תשלום, ואולם היעדרות כזו לא תפגע בזכויות התלויות בוותק של העובדת אצל מעבידה; הוראות פסקה זו לא יחולו אם מעבידה של העובדת מצא לה עבודה חלופית מתאימה. 
4. עובדת מבוטחת הזכאית לדמי לידה מהמוסד לביטוח לאומי, שהיתה בשמירת הריון 30 ימים רצופים לפחות, תהיה זכאית לגמלה בעד התקופה האמורה ובעד כל תקופה נוספת של  14 ימים רצופים לפחות שבהם היתה בשמירת הריון. לענין זה נקבעו האישורים הנדרשים, הכללים והתנאים בחוק ובתקנות הביטוח הלאומי.

 

"שמירת הריון" מוגדרת בחוק הביטוח הלאומי כהיעדרות מעבודה בתקופת ההריון המתחייבת בשל אחד מאלה:

א. מצב רפואי הנובע מההריון ומסכן את האישה או את עוברה, הכל בהתאם לאישור רפואי בכתב. 
ב. סוג העבודה, מקום ביצוע העבודה או אופן ביצוע העבודה מסכנים את האשה בשל היותה בהריון, או את עוברה, לפי אישור רפואי בכתב, ולא נמצאה לה עבודה חלופית מתאימה על ידי מעבידה.

  

שיעור הגמלה לכל יום – סכום השווה לשכר העבודה הרגיל של המבוטחת ולא יותר מ- 100% מהשכר הממוצע במשק מחולק ל- 30.

 

לא תשולם גמלה לשמירת הריון מהמוסד לביטוח לאומי למי שזכאית לתשלום בגין אותה תקופה שבה היא נמצאת בשמירת הריון והתשלום הוא בשל שמירת ההריון – מגורם אחר כלשהו, אך לא תישלל זכותה של מבוטחת לגמלה לשמירת הריון בשל זכאותה לדמי מחלה לפי סעיף (1) הנ"ל, ובלבד שלא ישולמו לה דמי מחלה וגמלה לשמירת הריון בעד אותה תקופה.

 * עו"ד הילה פורת, מומחית בדיני עבודה, מחברת הספר "דיני עבודה המדריך המלא" שיצא במהדורה חדשה בסוף חודש דצמבר 2012, הכוללת התייחסות מפורטת לחידושים בתחום דיני העבודה (כולל החוק החדש להגברת האכיפה) ומנהלת אתר עולם העבודה.

 

קישורים רלבנטים באתר:

יכול לעניין..

הילה פורת

התיישנות חופשה שנתית

  מאת: הילה פורת, עו"ד * סעיף 31 לחוק חופשה שנתית, התשי"א-1951 (להלן – החוק), …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *