די לבילבול! אימון (coaching) אינו חניכה (mentoring) ולא ייעוץ (consulting/training personal)

 

מאת: רינה שינברג rtf3633527457_324814536

לפני זמן מה קראתי מאמר, שהתיימר להציג תהליך אימון ו-ojt ((on the job training , שעברו מנהלי פרויקטים בהייטק. תוך כדי קריאת המאמר הלך והתחוור לי כי אין כל קשר בין אימון "טהור" ומה שעליו דובר במאמר, למרות שלאורך כל המאמר השתמש הכותב במונח אימון על מנת לתאר עבודתו.

זו אינה הפעם הראשונה.  בקראי מאמרים "מקצועיים" שונים, שכתבו יועצים שונים, שמתי לב, כי פעמים רבות נעשה שימוש חופשי מידי במונח אימון. אסתכן ואומר כי נראה שישנה תחושה בקרב אנשים העוסקים בייעוץ לארגונים כי אם לא יכניסו את המושג "אימון" לעבודתם, לא ייחשבו "אין" ופרנסתם תפגע. כך, יוצא שנוצרים בלבול רב והטעייה של הציבור בהקשר למשמעותו האמיתית של אימון טהור.

בלבול וחוסר אבחנה אלה באים לא אחת לידי ביטוי גם בשיחותיי עם בעלי תפקידים בתוך ארגונים. על השאלה הפשוטה לכאורה "מה ההבדל בין אימון ויעוץ לדעתכם?" רובם לא יודעים לענות והם מבקשים שאנסה להבהיר להם מה ההבדל בין התחומים השונים. לעיתים הם מספרים, כי עברו בארגון תהליך של אימון, אך בפועל לאחר ברור קצר מסתבר שמה שהם עברו הינו דברים שונים אך לא בהכרח אימון,, למרות שזה מה שחשבו שקנו.

זהו! נשברתי מהשימוש החופשי שעושים אנשים שונים במונח אימון וכך יוצרים בלבול, חוסר הבנה ואף מטעים את הציבור לגבי מהות האימון. פעם אחת ולתמיד בואו נעשה סדר בבלגן.

כך תוכלו אתם, בפעם הבאה שתשקלו לקחת אימון לעצמכם או לאחרים בארגון לשאול את השאלות הנכונות ולהבין מה באמת מוכרים לכם.

ברצוני להבחין בין שלושה תחומים של עשייה ארגונית, שמצאתי כי במקומות שונים קוראים להם באותו שם – "אימון", אך למעשה שניים מהם כלל אינם מוגדרים כאימון, על ידי האוטוריטה בתחום בעולם, שהינה ה-ICF (איגוד המאמנים העולמי).

שלושה תחומים אלה שמרבים לבלבל ביניהם הם : אימון, חניכה ויעוץ אישי. בחרתי להציג את ההבדלים ביניהם בצורת טבלה על מנת להקל עליכםהקוראים ומקבלי ההחלטותאת ההשוואה. 

הנחות יסוד אימון- coaching יעוץ אישי- personal training/consulting חניכה- mentoring
גישה כללית 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*המתאמן שלם בעל יכולת/משאבים ויצירתי. הוא מישהו שניתן לסמוך עליו. 

*הכל בסדר אצל המתאמן. אין צורך "לתקנו". האימון הוא לצורך צמיחה לרמה הבאה.

 

*הנועץ חסר כלים/מיומנויות ולשם רכישתם נזקק ליועץ שילמדו. 

*משהו חסר אצל הנועץ/משהו לא עובד ותפקיד היועץ ללמדו.

 

*ההתייחסות מזכירה במעט יחסי הורה -ילד/מתבגר כאשר ההורה מוביל/מלמד את ילדו.

 

*החניך יודע כמעט כלום בהשוואה לחונך, לכן ילמד ממנו מיומנויות/ידע ויועצם על ידו. 

*ההתייחסות מעט מזכירה גידול של תינוק- מינקות להתבגרות.

רמת יחסים בין שווים מהרגע הראשון היועץ מומחה ולכן מעל הנועץ. תפקיד החונך משתנה בהתאם להתקדמות החניך- מתחיל כמומחה ומוביל/מבצע, מסיים כשותף.
איפה הידע הידע והתשובות אצל המתאמן (גם אם הוא אינו ער לכך). הוא המומחה לגבי חייו. אצל היועץ. בתחילת התהליך רוב הידע אצל החונך, בסוף התהליך יש למידה הדדית.
רמת אקטיביות של הלקוח המתאמן אקטיבי, פעיל ויוזם מהרגע הראשון. הנועץ בא ללמוד מהמומחה ולכן פסיבי יחסית לכל אורך התהליך. החניך פסיבי בתחילה –צופה, דברים נעשים בעבורו. בהמשך יחקה את פעולות החונך ויקבל משוב. ולבסוף יעשה בעצמו.
על מה עובדים *כל תחום בחיים שהמתאמן בוחר. אך מעבר לכך, גם מסייעים לו להביא/לחזק איזון בכל  תחומי חייו. 

*הגשמה עצמית- מימוש חלומות ומטרות הלקוח, איזון.

*מתמקד לרוב בתחומי העבודה/תפקיד. 

*שיפור תפקוד בעבודה.

*מתמקד בתחומי עבודה. 

*שיפור תפקוד בעבודה.

סגנון עבודה דומיננטי דיאלוג, שאילת שאלות, העצמה, שיקוף. הנחייה/הוראה. נע על רצף שבין הנחיה צמודה לחשיבה משותפת על דברים.
במה מתמקדים * ב-being וב-doing של הלקוח במידה שווה: בהויה, ביכולות, תפיסות וגם בעשייה (העמקת הלמידה וקידום העשיה). 

*בעוצמות המתאמן.

* לרוב במתן טקטיקות ושיטות לשיפור ביצועים בעבודה. מתמקד ב-doing . 

*מתמקד בחוסרים שיש לנועץ ובדרכים למילויים.

*הרבה doing משולב עם מעט being:מתמקד בשינוי, הקנייה

ומשוב על התנהגות/הרגלים בעבודה תוך כדי סיוע בפיתוח תחושת מסוגלות של החניך.

 

*מתמקד בחוסרים שיש לחניך ובדרכים למילויים.

 

 

 

במילים הפשוטות ביותר, ובצורה הבסיסית ביותר, בעיני ההבדל המהותי בין שלוש התחומים מתמקד ביחס ללקוח:

אימון – כשווה, בעל יכולת, עוצמתי, יצירתי ושלם כפי שהוא ולכן מסוגל למצוא את התשובות והדרך בתוכו, לאחר שתובא לשם בהירות וחדות.

יעוץ– היועץ מעליך (הנועץ). הוא המומחה. חסרים לך כלים/לרוב מיומנויות. אינך יכול לרכשם לבד לכן תקבל/תלמד אותם מ"המומחה".

חניכה– כמו לתינוק, שאינו יודע כמעט דבר בתחילה. כל הידע בתחילה אצל החונך. לכן  יש לעשות בשבילו, ללמדו, ללוותו עד שיגדל.

אז עמיתי היקרים, אנא אל תמהרו להצהיר כי אתם עוסקים באימון. הרי בסה"כ לאימון "טהור" יש דרך מאד ברורה וייחודית  והיא אינה חניכה או הדרכה או יעוץ.  זהו סט כלים וחשיבה ייחודים שיש ללמדם ומניסיוני רב השנים כיועצת, גם דורש יכולות ומיומנויות שונות מאלה הנדרשות לייעוץ, הדרכה או חניכה.

לעיתים אכן נדרש ליצור תכנית שמשלבת בין שניים/שלושת עולמות התוכן- כי זה מה שנכון לארגון/האדם. אבל אז כל מה שנדרש הוא שתהיו ישרים, כנים ובאינטגריטי מול לקוחותיכם. הצהירו והסבירו בדיוק מה עושים. אל תקראו לתכנית "אימון" כאשר היא אינה כזו, רק על מנת להתאים עצמכם לטרנד הנוכחי.

זכרו ! כי במקצוע זה אמון הוא הכל וברגע שהדבר נפגע ההפסד הוא גדול, לא רק לכם אלא לכל העוסקים בתחום.

לקוחות יקרים (בכח ובפועל), מקווה שהאבחנה שעשיתי כאן תסייע לכם לבחון טוב יותר את מה שאתם מכניסים לארגונכם ולוודא כי אכן מה שאתם מקבלים הוא הדבר האמיתי ולא אותה "גברת" של פעם "בשינוי אדרת".

בברכת אהבה ושפע רב

רינה שינברג

פסיכולוגית, יועצת ארגונית בכירה ומאמנת.

SR– מהפך בארגון

 

קישורים רלבנטים באתר:

מנהיגים ברשת

www.leadersnet.co.il

leaders@leadersnet.co.il

© כל הזכויות שמורות ל"מנהיגים ברשת" מרץ 2009. החומר מותר לשימוש אישי בלבד. אין לעשות בחומר שימוש מסחרי/עסקי ו/או להפיצו בכל דרך שהיא (להוציא באמצעות יצירת קישור למאמר ספציפי  ולעמוד הבית במקביל) מבלי לקבל רשות מפורשת בכתב מהנהלת האתר

יכול לעניין..

מה יעזור מחשב משוכלל אם אינו מחובר לחשמל?

    מאת: בני מרגליות *   שישי בצהרים, עוד מעט שבת. קניתי עיתונים והרהרתי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *